|
||||||||
“Where blues and soul meet power pop and twang and, where a power trio meets the jam band…“ Ervoor kiezen om zelf ook muzikant te worden, doe je sneller als je uit een muzikaal nest komt. Aris Paul, een singer-songwriter en gitarist uit Pittsburgh, Pennsylvania, is op deze regel géén uitzondering. Zijn vader Paul Pantelas, was in de jaren 1970/1980 muzikant en rondreizend gitarist. In 1988 openden Paul en zijn broer George Pantelas als “an integral part of the Pittsburgh scene” een van de populairste blues bars van Pittsburgh. In een huis vol stoffige, oude wegkoffers, iets meer dan tien jaar later, pakte Aris zijn eerste gitaar op en, hij heeft die sindsdien niet meer neergezet. In de zomer van 2016 won Aris de Dos Equis/WYEP singer-songwriter competitie voor zijn bluegrass compositie "Rambler's Creed". Op 18-jarige leeftijd tekende Aris Paul een contract bij Plateau Records in Nashville, TN. Van 2009 tot 2011 nam hij op in verschillende studio's in Nashville, waaronder de wereldberoemde Hilltop Studio. Na zijn afstuderen aan het Allegheny College in 2013, keerde Aris terug naar Pittsburgh en sloot hij zich aan bij Ben Benson & de BP's, een lokale, country-rockband uit Beaver County. Aris’ persoonlijke gitaarheld, Warren "Kingfish" King was in zijn tijd een lokale legende en wordt nog steeds door zowel Aris als zijn vader, Paul, beschouwd als een van -zoniet dé- beste van Pittsburgh. Aris Paul is ondertussen de frontman van een originele roots/rockband die keiharde blues, indie, alt. country, folk, soul en alle vormen van roadmuziek verkennen. Gitarist Joshua Erhardt, drummer Jake Locke en bassist Keith Quinn maakten deel uit van de Aris Paul Band. ‘Drive All Night’ (2019) is de titel van het debuutalbum van de Aris Paul Band. De songs die Aris voor het album schreef, zijn vooral songs, waarmee hij buiten de lijnen durfde te kleuren, waarbij invloeden van rock, country en Americana te herkennen zijn en in elkaar vloeien. Wat de nummers gemeen hebben, dat wat het album bij elkaar houdt, is dat ze je ergens naar toe voeren. Ze gaan over de drang om te reizen, waarbij reislust zowel een romantisch begrip als een psychische aandoening is. De reis die Aris Paul met je doet is er een met meerdere hoogtepunten en geen tolgelden. “The byproduct of a Band with a Sound…” In het voorbije jaar verscheen in eigen beheer de opvolger, ‘Ghosts’. Waar hij op zijn debuutalbum nog omringd was door een reeks van studiomuzikanten, is zijn tweede album het “bijproduct -een product dat onbedoeld ontstaat, doch dat een positieve waarde heeft- van een band met een eigen sound…”. Afwijkend met het bandformaat waar zijn voorkeur naar uitgaat (meestal met twee gitaren), nam Aris (zang, gitaar) de elf tracks gefocust op met bassist Matt Scott en drummer/zanger Aaron Wagner -die ook aan het debuutalbum meewerkten- hierbij geholpen door toetsenist Keith Quinn (orgel, piano) en op de titeltrack ondersteund door The Soulville Horns (Phil Brontz: sax, Steve Graham: trombone & George Arner: trompet. ‘Ghosts’ is een mix van wat r’n’r, blues, roots en soul. Het is een erg persoonlijk album met Aris’ focus op songwriting, vrienden, familie en zijn Thuisstad, Pittsburgh: “songs about real people and real stories…”. Met aanstekelig drumwerk van Wagner opent “Astray” (“op een dwaalspoor”) en het album, waarbij het daarna ook al snel duidelijk wordt dat we hier met een geoliede bende te maken hebben. Ook “Better Man’s Shoes” rockt -hier met een meer uitgesproken Southern toets- en is op dat strakke geleest. Aan de titelsong -ik schreef het al- werkten het lokale trio van The Soulville Horns mee. Het zijn de sax, trompet en de trombone die tussen Paul’s gitaar escapades door hier voor dat warme en soulvolle zorgen. Phil Brontz’ bescheiden sax is er dan nog even bij op het rustige “Headlights”, waar de samenzang van Paul en Wagner verder voor de kers op de taart zorgen. Ik laat me daarna meedrijven op “Burn”, kijk verdwaasd om me heen na “All Night Long” en geniet tot en met de laatste noten van de lange Southern jam (inclusief de opwindende bas en lange gitaarsolo’s) die de naam “Little White Screen” kreeg. Een ander geluid krijg je met “Win & Lose”, “Southside Serb” en met het weemoedige in de alt-country “One More Time”. Tijd om te ronden met “Rust”, dat niet wat de titel misschien doet vermoeden stilzwijgendheid implementeert, maar nog voor de Aris Paul Band een reden is om nog eenmaal en met het nodige Southern elan, voluit te gaan. De Aris Paul Band vervolgt met ‘Ghosts’ zijn traject in de muziek scene van Pittsburgh. Aris Paul en zijn kompanen kijken hierbij vooral vooruit, maar letten ook opmerkelijk goed op waar ze vandaan komen en wie hen is voorgegaan. “With ‘Ghosts’, the Aris Paul Band continues its journey in the Pittsburgh music scene. Aris Paul and his mates mainly look ahead, but also pay attention to where they come from and who has gone before them…“ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: 01. Astray – 02. Better Man’s Shoes – 03. Ghosts, feat. The Soulville Horns – 04. Headlights, feat Phil Brontz – 05. Burn – 06. All Night Long – 07. Little White Screen – 08. Win & Lose – 09. Southside Serb – 10. One More Time – 11. Rust / Music/Lyrics by: Aris Paul ℗ & © 2020 – Produced and engineered by: Jesse Naus & Keith Quinn – Red Caiman Studios, Pittsburgh, PA | Album credits: Aris Paul: vocs, guitars / Bass: Matt Scott / Drums, vocs: Aaron Wagner / Organ, vocs: Keith Quin & The Soulville Horns: Phil Brontz: sax (3,4), Steve Graham: trombone (3) and George Arner: trumpet (3) Discography ARIS PAUL BAND: Ghosts [2020] | Drive All Night [2019] |
|
||||||||
|
||||||||